Αποσπερίδες της Στέγης Μελέτης Παναγιώτη Κουσαθανά

Posted on

Αρχίζουν οι «Αποσπερίδες» που διοργανώνει η Στέγη Μελέτης Πολιτισμού και Παράδοσης της Βιβλιοθήκης Παναγιώτη Κουσαθανά. Το πρόγραμμα για την αυριανή Κυριακάτικη Αποσπερίδα και μέχρι τα Χριστούγεννα έχει ως εξής:

(1/46) Κυριακή, 11 Νοεμβρίου 2012,
ώρα έναρξης 7 μ.μ. ακριβώς

«Από Μουσικής άρχεσθε και εις μουσικήν λήγεσθε», ήταν εξαρχής, είναι και θα είναι το έμβλημα των δικών μας αποσπερίδων πολιτισμού στις οποίες όλοι οι φίλοι που διψούν για πνευματική τροφή είναι καλοδεχούμενοι. Για την εφετινή έναρξη Το Καρναβάλι των ζώων του C. Saint-ens (1835-1921) ερμηνευμένο εντυπωσιακά από δυο πιάνα, ένα ξυλόφωνο, λίγα έγχορδα κι ελάχιστα πνευστά το 2003 μέσα στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Παρισιού ανάμεσα σε… ελάφια και καμηλοπαρδάλεις. Ως συμπλήρωμα, θα προβληθούν και τρεις ολιγόλεπτες ερμηνείες-σταθμοί στη χορευτική τέχνη από τη Ρωσίδα Μάγια Πλιτσεσκάγια σε διαφορετικές περιόδους της ζωής της και της λαμπρής καριέρας της. Πρόκειται για τον Θάνατο του Κύκνου, που αποτελεί, ως γνωστόν, απόσπασμα από το παραπάνω έργο του Γάλλου συνθέτη.

(2/47) Κυριακή, 25 Νοεμβρίου 2012,
ώρα έναρξης 7 μ.μ. ακριβώς

Αφιέρωμα (Β΄ Μέρος) στον κύκλο των Μυκονιατών συγγραφέων των βραχύβιων, αλλά σημαδιακών Μυκονιάτικων Χρονικών (1933-1935) του Γιαννούλη Μπόνη (1878-1960) – και όχι μόνον: η Μέλπω Αξιώτη (η μόνη που με το περίλαμπρο έργο της τα κατάφερε όχι μόνο να γίνει γνωστή έξω από τα στενά τοπικά μας όρια, αλλά και να επηρεάσει τα λογοτεχνικά τεκταινόμενα), ο αδελφός της Πανάγος Αξιώτης, η Μαριέττα Βατιμπέλλα, ο Ιωάννης Κονσολόπουλος, η Κατίνα Μαλανδράκη, ο Γεώργιος Μορφινός… Στις αρχές της δεκαετίας του 1930 μια φούχτα χαριτωμένοι και χαρισματικοί άνθρωποι βάζουν τα θεμέλια της νεότερης μυκονιάτικης συγγραφικής παράδοσης εμπνεόμενοι από και για τον αγαπημένο τόπο και φέρνοντας τ’ απάνω κάτω στον λεγόμενο «επαρχιακό» τύπο με τη μοναδική εφημερίδα-περιοδικό τους να ανοίγει για πρώτη φορά τον δρόμο, που είχαν πρωτοξεκινήσει προ αμνημονεύτων χρόνων ο ανώνυμος ποιητάρης λαός του νησιού της Μύκονος, ο επίσης Ανώνυμος “έντεχνος” ποιητής του 1810 –αυτός που αναφέρει ο Σκωτσέζος John Galt στις μοναδικές ταξιδιωτικές για τον τόπο μας εντυπώσεις του–, ο Θεόδωρος Ι. Γρυπάρης με το ποιμενικό ειδύλλιό του Η Βοσκοπούλα του Αιγαίου Πελάγους (1838), ο Νικηφόρος Καλογεράς, ο Δημήτριος Κουνενής και ο Σπυρίδων Παγανέλης. Προλόγισμα και ανάγνωση-σχολιασμός-ανάλυση τριών εξαιρετικών διηγημάτων του Ιωάννη Κονσολόπουλου, του Πανάγου και της Μέλπως Αξιώτη.

(3/48) Κυριακή, 9 Δεκεμβρίου 2012,

ώρα έναρξης 7 μ.μ. ακριβώς

«Η αρχιτεκτονική φυτρώνει στη γη που βρίσκεται και έχει άμεση σχέση με αυτήν όπως το δένδρο ή ο θάμνος…», λόγια του Έλληνα Άρη Κωνσταντινίδη (1913-1993). Αφιέρωμα στον σπουδαίο αρχιτέκτονα με την ευκαιρία της πρόσφατης επανέκδοσης των βιβλίων του από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, και –εντός ολίγου– των εκατό χρόνων από τη γέννησή του και των είκοσι από τον αδόκητο θάνατό του. Με εφαλτήριο την παράδοση ο Κωνσταντινίδης θα υπερβεί με τόλμη τη στείρα μίμησή της, χωρίς όμως να περιφρονεί τα δοκιμασμένα διδάγματά της, και με γενναιότητα θα δημιουργήσει πρωτοποριακά οικοδομήματα-«δοχεία ζωής». Κτίσματα που εντός τους μας προστατεύουν όλον τον ενιαυτό, όπως οι φωλιές των πουλιών ή οι μονιές των αγριμιών, δροσίζοντας το καλοκαίρι και ζεσταίνοντας τον χειμώνα. Είναι ευλογία που το ξεκίνημα, αλλά και το μοναχικό οδοιπορικό, αυτού του σπουδαίου ανθρώπου είναι πολλαπλά στενά συνυφασμένα με το νησί μας στην καλή του ώρα: Δυο από τα πρώτα βιβλία του (1947 & 1953), που εκδόθηκαν ιδίοις αναλώμασιν, υμνούσαν την αρχιτεκτονική, αλλά και την ανθρώπινη ομορφιά της Μύκονος, κι ένα από τα αρχιτεκτονικά αριστουργήματά του κατά την κορύφωση της επαγγελματικής του εξέλιξης ήταν το ξενοδοχείο Ξενία στην πρώτη του μορφή (1959), όπου ο αρχιτέκτονας είχε ιδιοφυώς κατορθώσει ό,τι έως τότε φάνταζε ακατόρθωτο: να εναρμονίσει, να χωνέψει και εν τέλει να εξαφανίσει μιαν ογκώδη επέμβαση στο ευαίσθητο μυκονιάτικο τοπίο, χωρίς να αλλοιώσει και χωρίς να μιάνει τον περιβάλλοντα χώρο του, πράγμα που προσπάθησε αργότερα να κάνει, χωρίς, ευτυχώς, να το πετύχει, μια τερατωδών διαστάσεων έξω από τα μέτρα του τόπου μαρίνα. Δυστυχώς, όπως έδειξε ο χρόνος, το σοφό παράδειγμα του Άρη Κωνσταντινίδη, που άλλωστε ποτέ δεν είχε γίνει πλήρως αποδεκτό, λησμονήθηκε, ο σπόρος που έριξε, εκτός ελαχίστων περιπτώσεων, έπεσε σε χέρσα χωράφια όχι μόνο στη Μύκονο, αλλά και σ’ όλη την Ελλάδα, με αποτέλεσμα το σημερινό οικοδομικό αλαλούμ, την αρχιτεκτονική κατάντια μας: Καταφέραμε να περισώσομε κάποια από τα ξενόφερτα λεγόμενα «νεοκλασικά» κτήρια κι αφήσαμε ανελέητα να ισοπεδωθεί η ακραιφνώς ελληνική, η πλήρως συνταιριασμένη με το ελληνικό τοπίο και τις ελληνικές κλιματικές συνθήκες σπουδαία νησιώτικη, αλλά και της υπόλοιπης στεριανής Ελλάδας, αρχιτεκτονική!

Θα ακούσομε τον ίδιο τον αρχιτέκτονα από αρχειακό οπτικοακουστικό υλικό να μας εξιστορεί τις αγάπες, τις ευαισθησίες, τις ανησυχίες και τα πιστεύω του, θα αναγνωστούν επιλογές από τα «μυκονιάτικα» πονήματά του αναγνωσμένα από τον Παναγιώτη Κουσαθανά κι ο Μυκονιάτης αρχιτέκτονας της νεότερης γενιάς Απόστολος Ν. Νάζος θα κάνει μια ενδιαφέρουσα εισαγωγή και ανάλυση στο σημαντικό έργο που άφησε ο μεγάλος συνάδελφός του αποχωρώντας με δική του προαίρεση από τη ζωή, αναμφίβολα βαθύτατα πικραμένος.

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΟΥΣΑΘΑΝΑ

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΤΕΓΗ ΜΕΛΕΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ& ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

THE PANAYOTIS KOUSATHANAS LIBRARY

MUNICIPAL RESEARCH FOUNDATION ON CULTURE & TRADITION

ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

Δευτέρα – Τετάρτη – Παρασκευή

5.30΄ –  8.30΄ μ.μ.

Τηλέφ. 22890-22646

E-mail: biblpankous@gmail.com

http://paramilita.blogspot.com

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΣΤ΄ (2012-2013)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s