Ανώμαλη προσγείωση: πάρε αεροδρόμιο, πάρε λιμάνι, πάρε…

Posted on Updated on

fotografia-487-aerodromio-mykonoy

ΑΝΩΜΑΛΗ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗ: πάρε αεροδρόμιο, πάρε, λιμάνι, πάρε Κάβο του Καφέ, πάρε ξενοδοχείο Λητώ, πάρε…

Το αεροδρόμιο της Μυκόνου όπως και τα περισσότερα περιφερειακά αεροδρόμια τα τελευταία χρόνια έχουν σημαντικά προβλήματα λειτουργίας λόγω έλλειψης χρημάτων. Έργα υποδομής δεν γίνονται και για την αλλαγή μίας απλής λάμπας απαιτείται ειδική έγκριση από το υπουργείο Οικονομικών. Σε αυτό το πλαίσιο στα μάτια των εργαζομένων και της κοινής γνώμης  μία ιδιωτικοποίηση φαντάζει ως μάννα εξ ουρανού.

Όταν μιλάμε για έλλειψη χρημάτων δεν εννοούμε ότι το αεροδρόμιο δεν έχει έσοδα. Αντιθέτως έχει τεράστια έσοδα από τέλη, φόρους, εκμεταλλεύσεις κλπ. αφού διακινεί ετησίως περίπου 500.000 επιβάτες και εξυπηρετεί  έναν διαρκώς αυξανόμενο αριθμό ιδιωτικών αεροσκαφών. Τα έσοδα όμως καταλήγουν στο γνωστό άπατο βαρέλι  του κράτους.

Η ανάγκη αναβάθμισης και σωστής λειτουργίας ενός αεροδρομίου, καθρέφτη του τουρισμού του νησιού είναι κάτι που το θέλουμε όλοι μας.

Το αεροδρόμιο της Μυκόνου  μαζί με  τα έξι αεροδρόμια των Κυκλάδων ανήκει στην ομάδα Β των περιφερειακών  αεροδρομίων που θα παραχωρηθούν στο ΤΑΙΠΕΔ.

Το ζήτημα που τίθεται, με την επικείμενη εκποίησή του, είναι κατά πόσο έχει απαξιωθεί σκόπιμα η σημασία ενός τέτοιου σημαντικού δημόσιου περιουσιακού στοιχείου, ώστε η επικείμενη πώλησή του  σε ιδιώτη να μεταφράζεται ως ανάπτυξη. Μέσα από την παρακμή και την παραμέληση τέτοιων δομών με ευθύνη των κυβερνήσεων επιχειρείται η μπιρ παρά πώληση τους  με την γνωστή εξπρές πρακτική. Ο Υπουργός Οικονομικών, βάσει του νέου επενδυτικού νόμου,  μπορεί να παρακάμψει περιβαλλοντολογικές μελέτες, εργασιακή νομοθεσία και γνωμοδοτήσεις φορέων με στόχο να διευκολύνει τους επενδυτές.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν και πρέπει να απασχολήσουν κάθε πολίτη είναι πολλά.

  • Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, το συμβατικό αντάλλαγμα θα είναι ένα εφάπαξ τίμημα και ετήσιες πληρωμές αναλόγως κερδών ή εσόδων. Αυτή η δυνατότητα δίνει το δικαίωμα στους υποψήφιους επενδυτές να μην πληρώνουν το Ελληνικό Δημόσιο τις δόσεις που προβλέπονται, επικαλούμενοι ζημιές.
  • Ο ρόλος της ΥΠΑ θα είναι τελείως διακοσμητικός και η παρέμβαση του Κράτους επουσιώδης.  Θα περιοριστεί στην «ορθή εκτέλεση των συμβάσεων παραχώρησης και τιμολογιακής πολιτικής» ενώ για  τον «εξορθολογισμό» της λειτουργίας της καταργούνται ή συγχωνεύονται διευθύνσεις και τμήματα.
  • Τι θα γίνει με τα λιγότερο κερδοφόρα αεροδρόμια που δεν θα πωληθούν καθώς μέχρι σήμερα χρηματοδοτούνται από   τον κρατικό προϋπολογισμό μέσω συμψηφισμού κερδών και ζημιών μεταξύ των αεροδρομίων της χώρας.
  • Στην περίπτωση που μια ιδιωτική εταιρεία αναλάβει τα αεροδρόμια μιας  γεωγραφικής περιοχής, δεν θα μπορεί να λαμβάνει κρατικές επιδοτήσεις καθώς αυτό απαγορεύεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
  •  Ποιος ιδιώτης θα ανοίξει δωρεάν το αεροδρόμιο για μία έκτακτη αεροδιακομηδή στα νησιά;
  •  Ποιος θα καθορίζει τις τιμές με βάσει ένα εθνικό τουριστικό πλάνο;
  • Πόσο ρωτήθηκαν οι φορείς (ξενοδόχοι, τουριστικοί πράκτορες, δήμος, εργαζόμενοι);
  • Ποιός μπορεί να εξασφαλίσει οικονομικές αερομεταφορές κατά την χειμερινή περίοδο;
  • Πως διασφαλίζεται η εθνική ασφάλεια όταν ακόμα και ακριτικά αεροδρόμια όπως αυτό της Σάμου παραχωρούνται προς πώληση;

Ο τουρισμός  είναι μία πολυσύνθετη βιομηχανία και είναι εθνική ανάγκη να καθορίζεται και να εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και όχι να καπηλεύεται από ξένα ιδιωτικά συμφέροντα.

Η κυβέρνηση επιχειρεί να παρουσιάσει μία εικονική πραγματικότητα και ένα ψευτό όραμα ανάπτυξης. Για μας αυτά είναι λόγια του αέρα  και αν τα λόγια μπορούν να προσγειωθούν ελεύθερα στα αυτιά υποψήφιων ψηφοφόρων, τα αεροπλάνα πρέπει να προσγειώνονται  με ασφάλεια σε μία δημοκρατική χώρα που σέβεται τις ανάγκες των πολιτών.

Κοινοποιούμε δημοσίευμα της Κονής Γνώμης της 14.05.13

koinignomi140513_05-aerodromio Mykonou

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s